star wars

خانه آبی ، تجلی خانه رویایی

خرید ، فروش ، رهن و اجاره با بهترین قیمت

نحوه ی محاسبه متراژ آپارتمان

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/6/19
68
+ 0 | - 0

نحوه ی محاسبه متراژ آپارتمان

در ابتدا زمان خرید یا فروش ملک، باید از متراژ دقیق  ملک  اطلاع داشته باشید تا به مشکلی برخورد نکنید و کلاهبرداری صورت نگیرد مخصوصا با قیمت های خانه و املاک امروزی.

محاسبه متراژ آپارتمان و محاسبه مساحت آن به دلیل اینکه در اغین کار استاندارد خاصی وجود ندارد و تقریبا هرکس روش خود را پیش می گیرد کمی دشوار و حتی گیج کننده است.  بنابراین تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا از نحوه ی صحیح محاسبه متراژ آپارتمان مطلع شوید.

 

محاسبه متراژ ساختمان

 

برخی اصطلاحات محاصبه ی متراژ آپاتمان

مساحت کل: به جمع کلی طبقات موجو روی زمین، به اضافه ی زیرزمین را، مساحت کل می گویند.

زیربنا: زیربنا به مساحت ساخته شده هر واحد در هر کدام از طبقات می باشد. در واقع به مساحت هر یک از طبقات ساختمان زیر بنای آن ساختمان می گویند .

مشاعات ساختمان: به تمامی بخش های مشترک و عمومی بین تمام افراد یک ساختمان که مختص به یک نفر نمی باشد را تمامی افراد از آن استفاده می کنند مشاعات ساختمان می گویند، مانند راه پله، آسانسور، حیاط ساختمان، آسانسور.

مفروزات ساختمان: مفروزات ساختمان دقیقا نقطه ی مقابل مشاعت ساختمان می باشد. به  فضاهایی که تحت مالکیت یک شخص یا اشخاص قرار داشته باشد مانند، یک واحد آپارتمانی و جزئیات داخلی آن مانند سرویس های بهداشتی، اتاق ها بالکن و ...

نحوه ی صحیح محاسبه ی متراژ آپارتمان

فضای آپارتمان را ترسیم کنید. ترسیم فضای اولیه ی یک ساختمان یکی از کارهای ابتدایی برای محاسبه ی متراژ آپارتمان محسوب می شود. اگر آپارتمان موردنظر شما نقشه ای مستطیل داشته باشد محاسبه ی متراژ آن کار بسیار ساده ای است. در این حالت تنها کافیست عرض و طول آپارتمان را اندازه گیری کرده و سپس اعداد به دست آمده را در هم ضرب کنید. اما اگر فضا و زیربنای آپارتمان مستطیلی شکل نبود این جریان در کل تغییر می کند.

 

چگونه متراژ ساختمان را محاسبه کنیم؟

 

در کل برای محاسبه ی زیر بنای یک آپارتمان باید مراحل زیر را پیش بروید.

1.ابتدا باید با توجه به شکل هندسی آپارتمان قسمت های مختلف را از هم جدا و تقسیم کنید.

2.تمام بخش های تقسیم شده را برای راحت تر کردن کار نام گذاری کنید.

3.با توجه به فرمول های زیر مساحت اشکال به دست آمده را محاسبه و اندازه گیری کنید.

4.و در آخر مساحت به دست آمده از بخش های مختلف را باهم جمع کنید. نتیجه ی مجموع این اعداد متراژ کل واحد آپارتمانی شما محسوب می شود.

چند فرمول هندسی ساده برای محاسبه متراژ آپارتمان

مساحت مستطیل: طول* عرض

مساحت مربع: ضلع* ضلع (یک ضلع ضربدر خودش)

مساحت مثلث: (طول *عرض)تقسیم 2

مساحت دایره: عرض*عرض* 3.14

برای استفاده از این فرمول ها برای مساحبه ی آپارتمان ابتدا باید نقشه ی ترسیم شده از زیربنای آپارتمان خود را به اشکال ساده تبدیل کنید به عنوان مثال: سالن پذیرایی را مستطیل، اتاق خواب ها مربع و آشپز خانه مربع مستطیل و بقیه ی خانه نیز، به همین روند ادامه دارد.

اگر در زیر بنای  خانه نیم دایره وجود دارد، تنها کافی ست آن نیم دایره را کامل محاسبه کرده سپس تقسیم بر 2 کنید.

نحوه ی محاسبه متراژ آپارتمان با استفاده از کفپوش

در اغلب مواقع کف آپارتمان ها پوشیده شده شده از موزاییک و امروز از سرامیک پوشیده شده است و از آنجایی که این سرامیک و موزاییک ها از ابعاد استانداردی برخوردار هستند می توان بر اساس تعداد موزاییک های استفاه شده برای پوشش کف آپارتمان متراژ آن را محاسبه کرد. در این روش ابتدا با ابعاد موزاییک یا سرامیکی که خریداری می کنید را محاسبه کرده و در تعداد مورد نیاز  ضرب کنید به همین ترتیب محاسبه ی متراژ آپارتمان انجام می شود.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا ما اینقدر به محاسبه ی متراژ آپارتمان اهمیت می دهیم و اینکه چرا اینقدر مهم است که حتما صحیح باشد، در ادامه به این موضوع و چند سوال متداول دیگر خواهیم پرداخت.

 

محاسبه متراژ ساختمان با استفاده از کفپوش

 

اهمیت محاسبه صحیح متراژ آپارتمان

دلایل زیادی برای محاسبه ی دقیق آپارتمان وجود دارد چند نمونه از این دلایل عبارتند از :

  • پرداخت هزینه ی صحیح ملک و آپارتمان برای خرید و یا اجاره
  • محاسبه ی دقیق آپارتمان برای تعیین لرزش و قیمت گذاری آن
  • صرفه جویی و مشخص بودن هزینه ی و تعداد کف پوش ها
  • محاسبه ی دقیق و صحیح برای درج شدن متراژ در سند مورد نظر هنگام خرید، اجاره و یا فروش

آیا پارکینگ و انباری نیز در متراژ آپارتمان حساب می شوند؟

برخی از قسمت ها نیز مانند انباری و پارکینگ اگر جزء مفروزات باشد یعنی جزء قسمت های اختصاصی شما باشد بله در متراژ آپارتمان به حساب می آیند اما با این حال برای اطمینان باید بازهم در سند ذکر بشود. در صورتی که در سند موجودیت آنها ذکر شده باشد، به صورت قانونی آن قسمت انباری و پارکینگ قسمت اختصاصی شما می باشد و افراد بدون اجازه شما حق استفاده از این مکان ها را ندارند.

محاسبه ی متراژ تراس در سند

در ابتدا این سوال پیش می آید که اصلا متراژ تراس در سند ذکر می شود ؟ بله در کل تراس آپارتمان جز مشاعات ساختمان به حساب می آید اما در متراژ آپارتمان محاسبه می شود.

 

محاسبه حق شارژ ساختمان بر اساس متراژ

 

محاسبه ی شارژ ساختمان بر طبق متراژ

در برخی موارد واحد های آپارتمانی یک ساختمان متراژ یکسانی ندارد این موضوع بیشتر برای مجتمع های وسیع مسکونی و ساختمان های اداری پیش می آید. در این روش مبلغ مشخصی به ازای هرمتر ابعاد ساختمان در نظر گرفته می شود. سپس مبلغ شارژ هر واحد آپارتمانی ضربدر متراژ شده و بدین صورت شارژ پرداختی بر اساس متراژ محاسبه می شود.

کلام پایانی

شناخت و محاسبه ی متراژ آپارتمان از نکات بسیار ضروری هنگام خرید یا فروش و حتی اجاره می باشد. به همین دلیل است که هر فرد باید هنگام خرید از روش های متراژ آپارتمان آگاه باشد زیرا متراز یک آپارتمان تاثیر مستقیمی با قیمت و ارزش ملک و آپارتمان مورد نظر دارد. این موضوع به شما این اجازه را به شما می دهد که آیا ملک مورد نظر ارزش قیمتی صحیح را دارد یا خیر.

املاک آبی به عنوان یکی از معدود املاک هایی که از خدمات طراحی سایت املاک در شیراز استفاده کرده است، مفتخر است تا دربستر فراهم شده، آموزش های ضروری در مورد ملک و خرید و فروش آن را به شما ارائه دهد.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای خانه آبی | خرید ، فروش ، رهن در صدرا شیراز محفوظ می باشد
طراحی و توسعه : رنگین کمان