star wars

خانه آبی ، تجلی خانه رویایی

خرید ، فروش ، رهن و اجاره با بهترین قیمت

چگونگی محاسبه شارژ آپارتمان

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/6/29
203
+ 0 | - 0

چگونگی محاسبه شارژ آپارتمان

امروزه بسیاری از مردم با توجه به موقعیت های کاری و اجتماعی بهتر و بالاتر به شهر نشینی تمایل بیشتری داشته که از جهت دیگر این موضوع باعث افزایش میزان باروری، افزایش جمعیت و در نتیجه رشد آپارتمان نشینی می شود.

آپارتمان نشینی یکی از بهترین راه ها برای کنترل کردن حجم افزایش یافته جمعیت در شهرها می باشد، اما از این رو یک سری موارد، قوانین و مقررات خاص خود را به همراه دارد که در صورت پیرویی نکردن از آنها ممکن است دچار درد سر شوید.

 

نحوه ی محاسبه ی شارژ آپارتمان

 

یکی از این مقررات مهم که تمام افراد در یک آپارتمان موظف به انجام آن هستند، پرداخت شارژ آپارتمان می باشد.

پرداخت شارژ آپارتمان یکی از مهم ترین بخش های مدیریت ساختمان محسوب می شود. این کار به صورت منظم باید از طرف مدیریت ساختمان اداره شود.

مدیریت پرداخت شارژ آپارتمان ها، یکی از بزرگ ترین چالش های موجود در تمامی آپارتمان ها به شمار می آید زیرا ممکن است برخی ساکنین زیرباز مسئولیت پرداخت شارژ نروند و حتی آنرا یک هزینه ی اضافی نیز تلقی کنند.

در این مقاله می خواهیم با شما به برسی برخی نکات، روش های صحیح مدیریت، محاسبه و پرداخت شارژ اپارتمان ها بپردازیم، باما همراه باشید.

مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت

  • شارژ آپارتمان چیست؟
  • نحوه ی محاسبه ی شارژ آپارتمان
  • پرداخت هزینه های موجود برعهده ی مالک یا مستاجر؟
  • آیا واحدهای خالی حق شارژ دارند ؟
  • مبلغ شارژ آپارتمان صرف چه مواردی می شود؟
  • چگونگی برخورد با ساکنانی که شارژ را پرداخت نمی کنند

شارژ آپارتمان چیست؟

به هزینه های موجود و مشترک درتمامی ساختمان ها که جهت رسیدگی، حفظ و نگهداری به مشاعات آپارتمان و برخی بخش های مشترک از سوی ساکنین پرداخت می شود را شارژ ساختمان، می گویند.

مبلغ شارژ بستگی  به متراژ، نوع رسیدگی، امکانات و تعداد واحدهای موجود در آپارتمان بستگی دارد. مبلغ شارژ به صورت ماهایه باید از طرف مدیریت ساختمان اعلام شده و ساکنان به صورت الزامی تعهد به پرداخت آن دارند.

نحوه ی محاسبه ی شارژ آپارتمان

یکی از چالش های بین موجر (مالک) و مستاجرین از گذشته تا کنون در بسیاری از مواقع برعهده گرفتن هزینه های شارژ آپارتمان بوده است. جواب این مشکل در قرارداد وقولنامه های امضاء شده بین مالک و مستاجر، موجود می باشد اما به دلیل توجه نکردن به این مسائل و نخواندن این قوانین در آینده طرفین با این پیش آمد و معضل رو به رو می شوند. در ادامه به برخی از این قوانین و نحوه ی محاسبه ی آنها خواهیم پرداخت.

پرداخت شارژ ثابت آپارتمان

شارژ ثابت اپارتمان، در واقع مبلغ واحد و اولیه ی هزینه ی شارژ ها محسوب می شوند. در این مورد مبلغ یکسانی برای تمامی ساکنان آپارتمان درنظر گرفته شده است. البته این مورد بیشتر برای آپارتمان هایی تاثیر دارد که متراژهای تقریبا یکسانی دارند.

شارژ واحدی بر اساس تعداد واحدها

در شارژواحدی، پرداخت هینه ها براساس تعداد واحدهای آپارتمان محاسبه خواهد شد. این مدل شارژ برعکس مورد قبلی برای ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری و... که واحدهای یکسانی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال واحدهای کوچک تر مثلا واحد دوخوابه شارژ کم تری نسبت واحد سه خوابه که از لحاظ متراژ بزرگ تر است پرداخت می کند و این هزینه در صورت وجود پارکینگ اضافه و یا انباری افزایش پیدا می کند

پرداخت شارژ آپارتمان براساس متراژ، شارژ متراژی

شارژ متراژی با شارژ واحدی متشابه هستند و دقیقا کاربردهای مشابهی نیز دارند. در این روش همان گونه که از اسمش پیداست براساس متراژ واحدآپارتمانی، شارژ محاسبه می شود .

پرداخت شارژ آپارتمان براساس تعداد نفرات، شارژ نفری

شارژ نفری یکی از رایج ترین شارژهای موجود و مورد استفاده می باشد، در این روش کاری، به تعداد نفرات که در هر واحد سکونت دارد، مدیر و مسئول ساختمان مبلغ را تعیین می کند. این مورد در آپارتمان هایی که منبع آب مشترکی دارند بسیار مناسب می باشد.

پرداخت شارژ ترکیبی، عادلانه ترین راه

شارژ ترکیبی یکی عادلانه ترین و منصفانه ترین راه های شناخته شده هستند. در این روش مبلغ ثابت پرداختی شارژ دست برسرجای خود بوده و برای تمامی ساکنان یکسان می باشد و اما نکته اینجاست، سپس مبالغ ایجاد شده در ساختمان صورت جلسه شده و در نهایت به طور مساوی به هرکدام از واحدها اعلام می شود.

 

شارژ آپارتمان چیست؟

 

پرداخت هزینه های موجود برعهده ی مالک یا مستاجر؟

زمانی که فرد آپارتمانی را اجاره می کند باید حتما در مورد هزینه های شارژ قبل از امضاء قرارداد با موجر خود به توافقی نسبی برسد، زیرا برخی از هزینه های موجود  برعهده ی مالک و برخی نیز برعهده ی مستاجر می باشد برای اگاهی از این موارد با ما همراه باشید.

لیست برخی هزینه های پرداختی مالک:

  • هزینه های مربوط به تعمیر و تعویض ترکیدگی ویا آسیب لوله ها
  • هزینه های مربوط به نوسازی و بازسازی منزل
  • هزینه های تعمیر آسانسور و ...
  • هزینه ی رفع گرفتگی و تعمیر فاضلاب، گاز و...

لیست برخی هزینه های پرداختی مستاجر

  • پرداخت تمامی قبوض صادر شده مربوط به آب، برق، گازو...
  • پرداخت شارژ ماهیانه ی ساختمان
  • پراخت هزینه های به وجود آمده از خسارات ناشی بعد از اجاره ملک
  • پرداخت هزینه های سرویس ماهیانه یا سالانه آسانسور

آیا واحد های خالی از سکنه ملزم به پرداخت شارژ آپارتمان هستند؟

در قانون تصویب شده تملک آپارتمان نشینی، زمانی که به واحدهای خالی از سکنه اشاره شده اینگونه امده است که، تمامی واحدها  ملزم به پرداخت شارژهای ثابت و... موجود می باشند. البته یک نکته اینجا موجود است، واحدهای خالی از سکنه از پرداخت شارژهای مشترک معاف بوده و تنها باید شارژ ثابت را ملزم به پرداخت هستند.  

مبلغ شارژ آپارتمان صرف چه مواردی می شود؟

  • هزینه های پرداخت آب، برق و گاز مشترک
  • هزینه های مربوط سرایداری
  • هزینه های رسیدگی و نگهداری از گیاهان و درختان موجود درحیاط
  • پرداخت هزینه های عمومی موجود مانند نظافت آپاراتمان، تعمیر راه پله ها، آسانسور و...

چگونگی برخورد با ساکنانی که شارژ آپارتمان را پرداخت نمی کنند

در ابتدا مدیر و مسئول آپارتمان که مسئولیت جمع آوری شارژ را برعهده دارد به صورت کتبی به ایشان در مورد عدم پرداختشارژ آپارتمان به ایشان تذکر می دهد.

 

چگونگی پرداخت شارژ  آپارتمان

 

در صورت نادیده گرفتن،بی توجهی و عدم پرداخت شارژ آپارتمان، مدیر ساختمان می تواند اضهار نامه ای از مراجع قضایی یا اداره ی ثبت برای ایشان ارسال نمونده و اگر مالک یا موجر حداکث تا 10 روز پس از تاریخ اعلام شده بدهی های موجود را پرداخت نکند، مدیر ساختمان می تواند وی را از برخی خدمات ائم از شوفاژ، آب گرم و گاز و یا حتی برق نیز نحروم نماید.

اگر مبلغ شارژ موجود کم تر از مبلغ 20 ملیون تومان باشد، مدیر مسئول می تواند با مراجعه به دفاتر حل شورای اختلاف محل مراجعه و تقاضای پرداخت کند و اگر این مبلغ بیش از 20 ملیون تومان باشد مدیر ملزم به مراجعه دادگاه عمومی محل ملک می باشد.

کلام پایانی

در نتیجه، پرداخت شارژ آپارتمان یکی از موضوعات مهم و حیاتی در حوزه مدیریت و عملکرد آپارتمان است. با توجه به رشد روزافزون استفاده از تکنولوژی در ساختمان ها، امکان پرداخت شارژ آپارتمان به صورت آنلاین و از طریق تلفن همراه در دسترس قرار گرفته است. این روش ساده و مطمئن، علاوه بر افزایش راحتی و سهولت برای ساکنان ساختمان، تسریع و افزایش دقت در محاسبه و پرداخت هزینه های مستمر را فراهم می کند. پرداخت شارژ ساختمان از طریق فناوری های پیشرفته علاوه بر بهبود کارایی و مدیریت، به رشد اقتصادی و توسعه پایدار منجر می شود.

مشاوران املاک آبی به صورت تمام وقت اماده و حاضر برای ارائه ی برترین مشاوره ها و خدمات و به شما مراجعین عزیز می باشد. برای مشاوره و اگاهی بیشتر ما را دنبال کنید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای خانه آبی | خرید ، فروش ، رهن در صدرا شیراز محفوظ می باشد
طراحی و توسعه : رنگین کمان