star wars

خانه آبی ، تجلی خانه رویایی

خرید ، فروش ، رهن و اجاره با بهترین قیمت

تعمیرات ساختمان بر عهده ی مالک است یا مستاجر؟

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/6/27
96
+ 0 | - 0

تعمیرات ساختمان بر عهده ی مالک است یا مستاجر؟

همه ی ساختمان ها و سازه ها با گذشت زمان ممکن است با یک سری مشکلات جزئی یا اساسی روبه رو شوند که نیاز به تعمیر و بازسازی دارند که این امری طبیعی است.

اما اینجا یک مورد بحث برانگیز پیش می آید. اگر شما ملک خود را اجاره داده باشید و به مشکل برخورد کرده و نیاز به تعمیر و یا حتی بازسازی داشته باشد چه کسی مسئولیت تعمیر را باید قبول کند؟ موجر یا مستاجر؟

این موضوع یکی از مشکلات تقریبا رایج در بین مالک (موجر) و مستاجرین می باشد که باعث چانه زنی بر سرقیمت هنگام عقد قرار داد می شود،  با اینکه راه حل این مسائل در قول نامه ذکر شده است اما در اکثر مواقع به دلیل خوانده نشدن و نادیده گرفتن، افراد از آنها اطلاعیب ندارند و بی خبر هستند. در ادامه به ما ملحق شوید تا نتیجه ی این موضوع بحث برانگیز را برای همیشه در همینجا به اتمام برسانیم، باما همراه باشید.

 

تعمیرات ساختمان بر عهده ی مالک است یا مستاجر؟

 

قانون مالک و مستاجر در مورد هزینه های پیش آمد برای آپارتمان چه می گوید؟

طبق ماده 486 قانون مدنی و هرآنچه در مورد قانون تملک ملک و آپارتمان ها آمده، صاحب ملک(اجاره دهنده ی ملک) موظف است تمامی وسائل و امکاناتی را که قرار است برای رهن و اجاره قرار دهد را مو به مو در قرارداد قول نامه ذکر کرده وذکر کند که وسایل به صورت کامل و سالم تحویل داده شده است تا اگر در ادامه مشکلی پیش آمد و ملک یا  آپارتمان نیاز به تعمیرات داشت، با توجه به قرارداد ابهاماتی برای پرداخت بها و انجام تعمیرات توسط هرکدام از طرفین مالک و مستاجر وجود نداشته باشد.

تعمیرات ساختمان و پرداخت هزینه های آن بر عهده چه کسی است؟ مالک یا مستاجر؟

تعمیرات ساختمان به طور کلی به دو بخش جزئی و اساسی تقسیم می شوند . به طور قانونی حکم اینگونه است که تعمیرات بزرگ و اساسی منزل برعهده ی مالک بوده و تنها برخی از تعمیرات کوچک و جزئی برعهده ی مستاجر می باشد و در صورتی که ملک نیاز به تعمیرات اساسی و ضروری داشته باشد اما مالک زیربار این موضوع نرود، ابتدا می توانید این موضوع را بین خود و مشاور املاک آشنا حل کنید یا می توانید به مراجع قضایی و شورای حل اختلاف مراجعه فرموده و شکایت کنید، اگر که مشکل حل و فسخ شد موردی را طبیعتا به وجود نمی آورد اما اگر مالک همچنان سرباز زد، شما می تانید با گرفتن حکم از دادگاه و زیر نظر دادگاه اقدامات لازم برای رفع مشکل در ملک کرده و در عوض دادگاه هزینه های صورت گرفته را از اجاره کسر می کند.

 

تعمیرات ساختمان و پرداخت هزینه های آن بر عهده چه کسی است؟ مالک یا مستاجر؟

 

تعیین و دسته بندی تعمیرات برای رفع ابهام

تعمیرات اساسی و بزرگ ساختمانی

  • تعمیرات بنا(دیوار، پنجره و در، سقف،پشت بام)
  • تعمیرات سیم کشی ها
  • تعمیرات مربوط به آسانسور
  • تعمیر لوله کشی های آب، گاز، فاضلاب و...
  • تعمیرات تاسیسات (کولر، شوفاژ و آبگرمکن، پکیج و موتورخانه )

تعمیرات کوچک و جزئی

  • تعمیرات قفل درها
  • تعمیرات پوشال های آب
  • تعمیرات چراغ های سوخته
  • تعمیرات تهویه ی سرویس بهداشتی

با این وجود هنوز برخی سوالات برای مستاجرین پیش می آید مانند اینکه آیا نقاشی ساختمان، تعمیر و سرویس کولر و مواردی از این قبیل برعهده ی مستاجر است یا موجر در ادامه به برخی از این سوالات به صورت کامل پاسخ خواهیم داد همراه با ما بمانید.

هزینه ی تعمیر کولر برعهده موجر است یا مستاجر؟

 در این مورد باید نگاهی به لیست بالا بیندازید چون هزینه ی تعمیرات کولر به دو بخش اساسی و جزئی تقسیم می شود .به طور مثال:

گاهی کولر تنها به تعویض یک پوشال نیاز دارد، این مورد بزرگی به حساب نیامده در نتیجه جز بخش های جزئی محسوب شده و هزینه بر عهده ی مستاجر است.

اما، به طور مثال شما قرار دارد خانه را در فصلی به غیر از تابستان امضاء کرده اید و با رسیدن فصل گرما می خواهید برای اولین بار از کولر استفاده کنید اما متوجه می شوید خرابی کولر فراتر از یک پوشال ساده استمثلا موتور آن سوخته یا به مشکل خورده که در دسته تعمیرات اساسی قرار می گیرد اینجاست که موجر باید در جریان خرابی قرار گرفته و مشکل را رفع کند.

اما در صورتی که هرکدام از تعمیرات جزئی یا اساسی را مستاجر به وجود آورده باشد، هزینه ها تنها بر عهده خود بود و مالک(موجر) هیچ وظیفه ای در قبال پرداخت هزینه های تعمیر ندارد.

 

هزینه ی تعمیر آیفون برعهده موجر است یا مستاجر؟

 

هزینه ی تعمیر آیفون برعهده موجر است یا مستاجر؟

در این زمینه نیز باید دو مورد در نظر گرفته شود،اگر که مستاجر به هرعلتی باعث خرابی و تخریب آیفون شده باشد

خود مستلزم پرداخت هزینه های تعمیر آیفون از جیب است.اما اگر آیفون دارای نوسانات برقی و یا افزایش طول عمر یا هر علت دیگری که از عمد از طرف مستاجر نبوده شده باشد.موجر موظف است که تعمیرات لازم را بر عهده داشته و هزینه های آنرا پرداخت کند.

هزینه ی نقاشی ساختمان برعهده موجر است یا مستاجر؟

همان گونه که در بالا اشاره کردیم: ((طبق ماده 486 قانون مدنی و هرآنچه در مورد قانون تملک ملک و آپارتمان ها آمده، صاحب ملک(اجاره دهنده ی ملک) موظف است تمامی وسائل و امکاناتی را که قرار است برای رهن و اجاره قرار داده را سالم و بدون نقص فنی تحویل مستاجر دهد.))

اما به طور مثال اگر به هرعلتی دیوارها با وسایل ساییده ، سوراخ شده، توسط کودکان خط خطی یا نقاشی شده و یا حتی رنگ دیوار از بین رفته مستاجر باید خسارت را پرداخت کرده یا هزینه و اقدامات تعمیرات لازم را برعهده بگیرد.

 

هزینه ی تعمیر کولر برعهده موجر است یا مستاجر؟

 

کلام پایانی

با بالا رفتن قیمت خانه ها درصد اجاره نشینی افزایش یافته  به همین علت مستاجران و مالکان باید پیرو یکسری قوانین و مقررات موجود شوند تا مشکلی برای هرکدام از طرفین به وجود نیاید. برای رفع ابهامات و مسائل احتمالی آینده از همان ابتدا در زمان عقد قرارداد بر سر هزینه ی آپارتمان و تعمیرات احتمالی پیشرو با مالک توافق نهایی کنید و حتما چک کنید که تجهیزات اصلی ساختمان را چک کنید.

حتما توصیه می شود در زمان تحویل خانه تمامی لوازم، تاسیسات، برخی امکانات ساختمانی مانند کولر، شوفاز، آّبگرم کن، دستگیره ها و پریزهای برق ... را چک کرده و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید. سپاسگذاریم که با ما تا آخر این مقاله همراه بودید. برای مشاوره بیشتر و آگاهی از قیمت های رهن، اجاره و خرید ملک در شیرازمی توانید با ما، مشاوران املاک آبی تماس حاصل فرمایید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای خانه آبی | خرید ، فروش ، رهن در صدرا شیراز محفوظ می باشد
طراحی و توسعه : رنگین کمان