star wars

خانه آبی ، تجلی خانه رویایی

خرید ، فروش ، رهن و اجاره با بهترین قیمت

مراحل قانونی تحویل کلید به مستاجر

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/6/27
110
+ 0 | - 0

مراحل قانونی تحویل کلید به مستاجر

چه زمان باید کلید را به مستاجر تحویل داد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه زمان موجر باید کلید را تحویل مستاجر بدهد؟

گاهی مستاجر کلید را زود تر از تایخ موعود میخواهد تحویل بگیرد. آیا این موضوع قانونی است؟ و موجر اجازه ی انجام این کار را دارد یا خیر.

باید بگوییم که جای نگرانی وجود ندارد زیرا که قوانین مشخص و مکتوبی در خصوص موجر و مستاجر از پیش تعیین شده است که زمان تحویل کلید و تمام جزئیات دیگر را در آن شرح داده است زیرا که تحویل زود تر یا حتی دیرتر کلید می تواند هرکدام باعث بروز دردسرهایی برایی طرفین شود. با ما همراه باشید زیرا که میخواهیم تمام نکات تحویل کلید را باهم بررسی کرده و تمامی سوال و ابهامات را برطرف کنیم.

 

 

اجاره نامه چیست؟

با بزرگ ترین و اصلی ترین قدم شروع می کنیم، در ابتدا باید توظیح دهیم که اصلا اجاره ناه چیست؟اجاره نامه ، قراردادی کتبی و قانونی است که بین موجر(صاحب ملک، آپارتمان) و مستاجر ثبت می شود که با این قرار داد مستاجر می تواند تا مدت معینی در ملک مستقر باشد.

در اجاره نامه ها به صورت کتبی باید جزئیات ملک مورد نظر، شرایط و میزان ودیعه، میزان اجاره بها و تاریخ تحویل کلید ثبت شده باشد. اجاره نامه های قانونی باید به صورت حتمی در محضر ثبت شده باشند، البته در محضرهای ثبت قرارداد معتبر اکنون می خواهیم به چند نمونه از قرار داد اجاره نامه ها بپردایم.

انواع اجاره نامه ها

اجاره نامه رسمی 

این نوع اجاره نامه از اعتبار رسمی بیشتری برخوردار بوده در محضرهای معتبر ثبت می شوند. همچنین در دادگاه نیز به دلیل داشتن اعتبار کافی به عنوان سند محکم نیز می شود از آن استفاده کرد.

اجاره نامه دستی

در اجاره نامه دستی قرار داد برروی کاغذی بین موجر و مستاجر امضاء می شود در این نوع روش طرفین دیپر به بنگاه مراجعه نمی کنند. به همین دلیلی این موضوع کاملا عادی است که از اعتبار کم تری برخوردار بوده و در دادگاه برای سند زیاد معتبر نمی باشد.

 

 

اجاره نامه بنگاهی

این اجاره نامه ها د ر آژانس های املاکی معتبر نوشته می شوند. طبق ماده 10 قانون اساسی، (قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده ‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است)

قوانین مربوط به اجاره و اجاره نامه ها

اکنون که با انواع اجاره نامه ها آَشنا شدیم می خواهیم قوانین به قوانین مربوط به آنها بپردازیم.

تعیین مدت اجاره

مرحله اول در تحویل کلید به مستاجر تعیین مدت اجاره است. این مدت می‌تواند توافقی بین طرفین باشد ولی در بسیاری از موارد توسط قوانین و مقررات محدودیت‌هایی در دسترس قرار دارد.

تعیین اجاره خانه

در این مرحله، شرایطی که مالک و مستاجر در اجاره نامه تعیین می‌کنند شامل کارهایی مانند قیمت اجاره، مدت پرداخت اجاره، هزینه‌های مرتبط با نگهداری ملک و مشخصات دیگر می‌شود. این شرایط باید واضح و مشخص باشند تا احتمال بروز اختلاف در آینده کاهش یابد.

امضاء اجاره خانه

 از تعیین شرایط اجاره، هر دو طرف باید اجاره‌نامه را امضا کنند. این قسمت می‌تواند شامل مشخصات طرفین، شرایط اجاره و قوانین و مقررات مربوط به اجاره باشد. این امضا نشان دهنده توافق مستندی است که طرفین بر شرایط اجاره توافق کرده‌اند و به خوبی به نتیجه رسیده‌اند.

 

 

پرداخت ودیعه

ودیعه، معمولاً دو ماهیته و به عنوان تضمین برای نگهداری ملک از سوی مستاجر دریافت می‌شود. این مبلغ در موارد خرابی‌ها یا عدم پرداخت اجاره به مالک برگشت داده می‌شود. وجود ودیعه معمولاً بخشی از قرارداد اجاره است که باید به طرفین توجیه شود و در اجاره نامه ذکر شود.

تعیین تاریخ تحویل کلید

این مرحله شامل تعیین تاریخی است که مستاجر می‌تواند وارد ملک شود و کلید را دریافت کند. این تاریخ باید در اجاره نامه مشخص شده باشد. با رسیدن به این تاریخ، مستاجر می‌تواند به ملک برود، کلید را دریافت کند و اجاره را شروع کند.

بررسی وضعیت ملک و تسلیم کلید

در این مرحله، مستاجر باید ملک را بررسی کند و مطمئن شود که همه امکانات و تجهیزات درست عمل می کنند. اگر هر گونه مشکل در ملک وجود دارد، باید قبل از ورود به ملک با مالک تماس بگیرید تا مشکل را حل کند. در نهایت، بعد از بررسی وضعیت ملک و تسلیم کلید، مستاجر به ملک وارد می‌شود و قرارداد اجاره رسماً آغاز می‌شود.

عواقب قانونی تحویل زود هنگام و یا عدم تحویل کلید به مستاجر

اگرموجر(صاحب ملک ،آپارتمان )..کلید را زودتر از موعود گفته شده تحویل مستاجر دهد و هیچگونه تاریخی برای ثبت تاریخ کلید وجود نداشته باشد، اگر مستاجر آسیبی به ملک وارد کنه صاحب ملک اغلب کاری از دستش برای شکایت بر نمی آید. به همین دلیل است که تاریخ هارا باید به صورت دقیق در اسناد ثبت شوند.

همچنین از این رو عدم تحویل کلید نیز در تاریخ معین شده می تواند دردسر باشد تا حدی که مستاجر می تواند به این دلیل از شما شکایت نمیاد زیرا که درماده 476 قوانون اساسی نوشته شده که: موجر باید عین مستاجره را تسلیم مستاجر کند و در صورت امتناع، موجر اجبار می شود و در صورت تعذر اجبار، مستاجر خیار فسخ دارد.

 

 

سخن پایانی

گاهی ممکن است که بین روابط موجر و مستاجر مشکلاتی به وجود بیاید دقیقا به همین دلیل است که قانون گذاران درمورد روابط مستاجر و موجر بسیار باید آگاهانه عمل کنند زیرا که تحویل کلید به مستاجر در واقع به معنای تسلیم کردن آپارتمان و ملک مورد نظر می باشد

تحویل زود هنگم یا دیرتر از موعد کی تواند مشکلات حقوقی را به وجود بیاورد به همین دلیل باید تا آخرین بند قرارداد را طبق گفته های تایید شده  قانون ودقیقا سر موعد اجرا کرد.

شما می توانید آموزش های کاربردی مشابه را از طریق وبسایت املاک آبی مطالعه کنید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای خانه آبی | خرید ، فروش ، رهن در صدرا شیراز محفوظ می باشد
طراحی و توسعه : رنگین کمان