star wars

خانه آبی ، تجلی خانه رویایی

خرید ، فروش ، رهن و اجاره با بهترین قیمت

ملک مشاع چيست؟ 

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/7/5
110
+ 0 | - 0

ملک مشاع چيست؟ 

شاید تا کنون بارها واژه ی مشاع به گوشتان خورده و برایتان آشنا باشد،  اما با معنی آن آشنا نیستند و یا زمان صحبت از ملک مشاع می شود و برایتان سوال است که منظور از ملک مشاع چیست؟

ملک مشاع یکی از انواع ملک های موجود است که ممکن است با جلو نرفتن راه صحیح هنگام خرید یا فروش آن به مشکل برخورد کنید. ملک مشاع، ملکی است که بیش از یک صاحب و مالک دارد و هر تکه از زمین برای یک شخص می باشد و هرشخص مالکیت سهم زمین خود را در دست دارد.

قصد ما در این مقاله شناخت هرچه بهتر ملک مشاع و جزئیات موجود در فروش و تمام موارد حقوقی آن است، با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

 ملک مشاع چیست؟

 

تعریف ملک مشاع

در ابتدا می خواهیم به اصل قضیه بپردازیم، که اصلا معنی و مفهوم ملک مشاع چیست ؟

ملک مشاع، نوعی ملک است که مالکیت موجود آن بین ۲ یا چندنفر مشترک می باشدو هر قسمت از این بخش ها در مالکیت یک فرد مجزا خواهد بود. اصطلاحا به صورت قانونی به این نوع املاک، اشاعه می گویند.

برای درک بهتر این مسئله مثال زیر را مطالعه کنید:

به،طور مثال یک خانه با ۲ مالک را در نظر بگیرید، که هرکدام از آنها به طور مساوی سه دانگ از ۶ دانگ را در اختیار دارند و در این حین این ملک یا ساختمان دارای یک حیاط و پارکینگ می باشد‌، اکنون سوال است که این دو برای کدام از آنها است؟

هیچ کدام از موارد حیاط و پارکینگ به صورت اختصاصی برای هرکدام از طرفین نیست بلکه این موارد برای هردو مالک به صورت مساوی قابل استفاده می باشد‌.

سند ملک مشاع چیست؟ چه جزئیاتی دارد؟

در سند ملک مشاع نام تمامی مالکین موجود ثبت خواهد شد و این موضوع تنها برای مشخص بودن مالکیت مالکان اهمیت دارد. در واقع نکته حائز اهمیت اینجاست که قید شدن نام هرکدام از مالکان به معنای جداسازی هرکدام از بخش های ملک نیست و به دلیل اینکه تنها اسمشان در سند ثبت شده است اقدام به فروش ان قسمت از ملک و سهم خود کنند.

اگر مالک له هر دلیلی قصد فروش قسمت ملک خود را داشته باشد(ملک مشاع) که ارث چند مالک است، پلمپ ملک ورثه ای صورت می گیرد. به همین دلیل هرگونه خرید، فروش و اجاره نیازمند به تصمیم و مشاوره و مهم تر از همه رضایت تمام مالکان ملک است.

البته نکته ای اینجا وحود دارد که مالکان می توانند هرکدام سند مجزایی برای خود تهیه و دریافت نمایند اما مشاع بودن ملک به طور حتم دز سند قید می شود.

فروش ملک مشاع امکان پذیر است؟ و چگونه انجام می‌شود؟

طبق قوانین و مقررات موجود برای فروش عرصه و اعیان در حال حاضر تنها ۲ روش امکان پذیر است که در ادامه به آنها خواهیم. پرداخت.

 

خرید و فروش ملک مشاع

 

فروش ملک مشاع قبل از ثبت سند

بر اساس ماده ۱۱۴ قانون ثبت، زمانی که ۲ یا چند نفر صاحب ملکی بوده و درخواست ثبت سند را داشته باشند ، می توانند قبل از اتمام فرایند ثبت سند، ملک موجود را با ذکر اسامی درخواست کنندگان در این فرایند به نام یکی از صاحبان دیگر که مورد قبول تمام مالکین موجود می باشد و تماما با آن موافق هستند ثبت شود.

فروش ملک مشاع بعد از ثبت سند

بر اساس ماده ۱۱ ثبت، پس از اتمام فرایند ثبت سند مالکان می توانند به طور مجدد سند را به نام یکی از مالکین مورد قبول به ثبت برسانند تا تمامی سندهای مالکیت پیشین باطل شده و سند جدیدی صادر شود.

برای پیش بینی و جلوگیری از هرگونه کلاه برداری و مشکلات احتمالی نیاز به ثبت سند رسمی می باشد.

ملک مفروژ چیست؟

ملک مفروز، همان ملک مشاعی است که تقسیم شده است؛ یعنی در واقع وقتی مالکان یک ملک مشاع، تصمیم به تقسیم ملک مشاع خود نمایند، ملک مفروز خواهد بود.

تفاوت های ملک مفروز و ملک مشاع چیست؟

تصمیم گیری درباره ملک مشاع بر عهده تمام مالکان است، اما در ملک مفروز فقط یک مالک وجود دارد و تصمیمات فقط بر عهده او است. ملک مشاع موجود پس از موافقت و رضایت تمام مالکان تقسیم شده و به ملک مفروز تبدیل می شود.

زمانی که ملک مشاع به ۶ قسمت تقسیم شود و هر قسمت از ملک به یک شخص برسد، هر کدام از قسمت های موجود در واقع یک،ملک مفروز به حساب می آیند.

به طور مثال:

یک آپارتمان ۴ واحدی را در نظر داشته باشید که یک حیاط نیز در آن موجود است‌. در این مورد حیاط ملک مشاع در نظر گرفته می شود اما هرکدام از واحدها به دلیل تقسیم بندی شدن و داشتن سند جداگانه ملک مفروز به حساب می آیند و نیاز به اجازه ی دیگر مالکان ندارند.

 

چگونگی فروش ملک مشاع

 

جمع بندی

به املاکی که دارای چند مالک باشند، ملک مشاع گفته می شود یکی از نکات حائز اهمیت اینجاست که باید بدانید سهم مالکین در ملک مشاع موجود در تمامی بخش های موجود پراکنده بوده و مختص به یک بخش نمی باشد‌.

معمولا ملک های مشاع در تقسیم ورثه ای ویا املاک ویلایی دیده می شوند و با توجه به مراجعه به سازمان های قانونی می توان ثبت سند را بدون دردسر و اختلاف به تمام برسانند، برای راهنمایی هرچه بهتر در این زمینه  می‌توانید از مشاوران املاک آبی مشاوره گرفته و بهترین راهکار را پیش رو داشته باشید.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله در وبلاگ املاک آبی به آگاهی کافی و کاربردی در مورد ملک مشاع، ثبت سند و مالکیت رسیده باشید. 

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای خانه آبی | خرید ، فروش ، رهن در صدرا شیراز محفوظ می باشد
طراحی و توسعه : رنگین کمان