star wars

خانه آبی ، تجلی خانه رویایی

خرید ، فروش ، رهن و اجاره با بهترین قیمت

انواع کاربری زمین

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/6/17
92
+ 0 | - 0

انواع کاربری زمین

انواع کاربری زمین بسته به نوع استفاده از آن تعیین می شود و این موضوع حتما باید در سند نیز ذکر شود. به طور خلاصه و ساده باید گفت که چگونگی استفاده از زمین موردنظر را کاربری زمین می گویند. تعیین کاربری زمین ها با تحقیق و مطلعات شهری انجام می شود و پس از ان مجوز صادر می شود، برای شناخت هرچه بیشتر پراکندگی های کاربرد زمین های منطقه.

نام این پراکندگی ها که در واقع گستره شهرداری و زیر نظر آنها می باشد به چهاردسته :

  • پهنه سکون با علامت اختصاصی R Residential
  • پهنه فعالیت با علامت اختصاصی S Service
  • پهنه حفاظت سبز با علامت اختصاصی G Green
  • پهنه مخلط با علامت اختصاصی M Mixed

با ما تا آخر این مقاله برای مطالعه و تحقیق بیشتر همراه باشید.

 

انواع کاربری زمین

 

انواع کاربری برای زمین ها

  • کاربری زمین مسکونی
  • کاربری زمنین کشاورزی
  • کاربری زمین صنعتی
  • کاربری زمین ورزشی
  • کاربری زمین تجاری
  • کاربری زمین فاقد کاربری

در ادامه به صورت تخصصی هرکدام از این کاربری زمین هارا بررسی خواهیم کرد.

کاربری زمین مسکونی

کاربری زمین مسکونی در مورد زمین هایی صدق می شود که برای سکونت افراد در نظر گرفته می شوند و افراد در آن زندگی می کنند. گاهی زمین مجوز کاربری مسکونی را دارد  اما ساختمانی در آن ساخته نشده در این موارد باید گفت که این زمین پتانسیل کاربری زمین مسکونی را دارد، منتهی سازه ای در آن ساخته نشده است.

زمین هایی که دارای کاربری مسکونی می باشد به سه دسته آپارتمانی، ویلایی و زمین مسکونی تقسیم می شوند.

 

کاربری مسکونی آپارتمانی سایت املاک شیراز

 

زمین کاربری مسکونی (ویلایی)

زمین های ویلایی نهایتا تا سه طبق هستند و در ابتدای ورود در واقع درب اصلی، حیاط باید موجود باشد. این حیاط یا باغ در واقع باید از ساختمان مستقل و با دیگر ساختمان ها مشترک نباشد.

این نوع زمین ها به دلیل داشتن حیاط و فضای سبز بیشتر دارای وسعت زیر بنا نسبت به زمین های آپارتمانی است و در نتیجه آسایش بیشتری نیز برای ساکنان به همراه دارد.

زمین کاربری مسکونی (آپارتمانی)

در زمین های مسکونی آپارتمانی وسط زیربنا با اینکه ممکن است زیاد باشد اما با توجه به اینکه چندین واحد در هر طبقه ساخته میشود بلاعث کوچک تر شدن هر کدام از منازل می شود. در این واحدهای مسکونی درب اصلی، پارکینگ، حیاط و راه پله ها مشترک هستند.

زمین مسکونی (مسکونی)

در این نوع زمین ها هنوز ساخت و سازی صورت نگرفته است اما پتانسیل و مجوز ساخت را از شهرداری برای ساخت واحد را دارند یا می توانند باتوجه به کاربری استاندارد، مجوز را کسب نمایند.

 

کاربری مسکونی ویلایی زمین

 

کاربری کشاورزی

د ر این نوع کاربری زمین به دو نوع تقسیم می شوند. که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

کاربری کشاورزی(زمین زراعی)

در زمین های زراعی محصولاتی که زود قابل برداشت هستند کاشت می شود مانند جو، گندم، ذرت این زمین ها معمولا در محدوده ی شهری نبوده و مجوز برای آنها صادر نمی شود و بیشتر در روستاها دیده می شود.

کاربری کشاورزی (باغ ها)

در این نوع کاربری زمین اکثرا درخت و مرکبات (درختانی که دارای میوه ومحصولاتی مانند پرتقال و نارنج و... دارند)دیده می شود.به این زمین ها مشجر نیز گفته می شود. مشجر به زمین هایی گفته می شود که دارای درخت هستند.

کاربری صنعتی

در این نوع زمین کاربری مجوز هرگونه ساخت ساختمان های صنعتی و کارخانه جات، کارخانه های تولیدی، تعمیرگاه ها و انبارها  داده می شود.  این نوع املاکبه دلیل برخی از آلاینده هایی که دارد در محدودهای شهری معمولا ساخته نمی شوند و در شهرک های صنعتی قرار دارند.

 

کاربری صنعتی زمین

 

کاربری تجاری

در این کاربری انواع فروشگاه ها، مغازه ها، رستوران، کافی شاپ و حتی دفاتر خدماتی موجود می باشد.

در این مورد نکته حائز اینجاست که باید حتما مجوز به صورت قانونی دریافت شده باشد در غیر این صورت فروشگاه یا هر ملک تجاری دیگری که موجود غیرقانونی محسوب می شود، به همین دلیل زمان تحویل سند از داشتن مجوز تجاری ملک و زمین خود اطمینان حاصل کنید.

کاربری ورزشی

این نوع زمین ها در چند دهه  اخیر شروع به فعالیت کرده. امروزه به غیر از ورزشگاه های بزرگ دسته جمعی، باشگاه های ورزشی، استادیوم ورزشی، استخر های سر باز و سرپوشیده بسیار مورد توجه و ساخت قرار گرفته است.

این زمین های کاربری ورزشی در دو نوع خصوصی و دولتی تاسیس شده است، البته باید این نکته را اضافه کرد که تعداد برخی از باشگاه های نیمه خصوصی بیشتر از باشگاه های خصوصی است یکی از عوامل این پیش آمد هزینههای مالی به وجود آمده می باشد.

فاقد کاربری

این نوع زمین ها به دلایل مختلف مانند نداشتن زیربنای مناسب یا ... فاقد هرگونه کاربری می باشند که در آنها هیچ گونه ساخت و سازی صورت نگرفته یا در نهایت جزء ذخایر شهری قرار می گیرند.

کلام پایانی

کلام پایانی، زمان خرید ملک حتما در سند به قسمت  کاربری زمین توجه کنید و تحقیقات لازم را خودتان در قدم اول انجام دهید. حتما به مراکز معتبر برای قول نامه و مهر و تایید سند مراجعه کنید زیرا در برخی موارد برای بالا پایین بردن یک ملک کاربری آنرا غلط درج می کنند و شما ممکن است در حین ساخت و درخواست مجوز به مشکل برخورد کنید. به همین دلیل کاربری زمین بسیار مهم بوده و باید در انتخاب آن نیز دقت لازم را به کار برد.

مجموعه املاک آبی به عنوان بهترین سایت املاک شیراز، با استفاده از خدمات طراحی سایت در شیراز ارائه شده توسط شرکت رنگین کمان، یک پلت فرم آنلاین را برای ارائه آموزش های ملکی به مخاطبان و همچنین سهولت در ارائه خدمت به مشتریان فراهم آورده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای خانه آبی | خرید ، فروش ، رهن در صدرا شیراز محفوظ می باشد
طراحی و توسعه : رنگین کمان