star wars

خانه آبی ، تجلی خانه رویایی

خرید ، فروش ، رهن و اجاره با بهترین قیمت

سرمایه‌گذاری؛ فرایند خرید دارایی‌ها

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/10/11
137
+ 0 | - 0

سرمایه گذاری یعنی خرید دارایی ( مانند خرید ملک مسکونی) به امید افزایش قیمت آن در آینده؛ کالایی را که احتمال می دهید در آینده ممکن است پر طرفدار باشد، خریداری می‌کنید و با گذشت زمان و افزایش قیمت کالا ، شما به سود می رسید.

از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد و افت ارزش پول ایران، لازم است تا با پس انداز خود سرمایه‌گذاری‌ انجام بدهیم تا ارزش پس اندازی که داریم کاهش پیدا نکند و در کنار آن سود نیز به دست آوریم.

قبل از هر چیز باید به چند نکته مهم اشاره کرد. اول اینکه سرمایه‌گذاری فرآیندی زمان‌بر است و انتظار کسب سود کلان در بازه‌ای کوتاه اشتباه است. ارزش سرمایه‌گذاری با گذشت زمان مشخص می‌شود. بنابراین سعی کنید هم واقع‌بین و هم صبور باشید.

مهم نیست سرمایه شما چه مقدار است، اینکه قصد دارید این مبلغ را صرف سرمایه گذاری کنید اهمیت دارد و اینکه بدانید هیچ روش خیالی یا معجزه‌آسایی برای تبدیل سرمایه کم شما به یک پول هنگفت وجود ندارد. اما می‌توان با رعایت چند اصول اساسی و همچنین گرفت‌ن مشاوره از کارشناسان این راه را کوتاه‌تر کرد.

سرمایه گذاری در مسکن یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که شخص در آن دارایی خود را به خرید مسکن (خانه و مغازه) اختصاص می‌دهد و علاوه بر کسب سود حاصل از تغییر قیمت مسکن، می‌تواند از طریق اجاره دادن آن یک منبع درآمد مازاد نیز داشته باشد.

سرمایه گذاری در بخش مسکن

بازار مسکن ازجمله بازارهای یکه به نسبت سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری ثبات بیشتری داشته و حرکت قیمت در آن تحت تأثیر پارامترهای مختلف در طول زمان ایجاد می شود. روند حرکت قیمت مسکن در ایران این تصور را در ذهن کاربران ایرانی ایجاد کرده است که سرمایه گذاری در این بازار به هیچ وجه درگیر ضرر نشده و همیشه در طول زمان می تواند برای کاربر سودآوری به دنبال داشته باشد. ثبات و سودآوری مطمئن ازجمله ویژگی های اصلی بازار مسکن هستند که دلیل اصلی جذابیت این بازار برای کاربران حرفه ای و معمولی می باشند. در طول ۴۰ سال گذشته هرچند در بازه های زمانی بسیار کوتاه مانند برهه ای زمان در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، نوسان منفی قیمت را نیز در این بازار شاهد بوده ایم، اما در بقیه اوقات نوسان قیمت این بازار روند صعودی داشته و مثبت بوده است. یکی دیگر از ویژگی های بارز بازار مسکن در ملموس بودن این دارایی و حذف ریسک های امنیتی آن است.

سرمایه گذاری در بخش مسکن به روش های زیر امکان پذیر است:

1-خریدوفروش مسکن برای نرخ رشد محدود در کوتاه مدت

2-خرید املاک قدیمی و بازسازی آنها که منجر به ایجاد ارزش افزوده در آنها می شود.

3-خرید مسکن برای بازه های زمانی طولانی مدت برای حفظ ارزش پول و کسب سود

4-خرید خانه های کلنگی برای ساخت وساز

5-مشارکت در ساخت مسکن

6-ساخت وساز

اگر می خواهید خانه ای بخرید واجاره دهید تا هم هر ماه درامدی داشته باشید و هم سرمایه شما حفظ شوید به نکات زیر دقت کنید.

نکات مهمی که مالکان باید هنگام اجاره خانه و اجاره آپارتمان بدانند:

عقد قرارداد و قولنامه در مشاور املاک مجاز

بسیاری از موجران و مستاجران به خیال اینکه هزینه اضافی بابت عقد قرارداد نپردازند، خودشان دست به کار شده و یه قولنامه صوری میان خود امضا می‌کنند. با اینکه در صورت نبود مدرک دیگر این برگه می‌تواند مستند باشد، ولی مالکان در صورتی که می‌خواهند هنگام دریافت اجاره بهای ماهیانه، زمان تخلیه در سررسید قولنامه یا حتی دریافت خسارت دچار مشکل نشوند بهتر است قرارداد خود را در یک مشاور املاک رسمی ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

نکات مهم در امضای قرارداد ملک

 

در امضای قرارداد ملک هیچ‌کس جز صاحب سند ملک مورد معامله، اجازه و حق امضا به جای "موجر" را ندارد. در غیر این صورت و در شرایطی که فرد امضاکننده وکالتنامه رسمی از مالک اصلی نداشته باشد، قرارداد فاقد ارزش قانونی خواهد بود.

 

اگر در قرارداد اجاره‌نامه مدت‌زمان مشخص ثبت نشده باشد، بدین معنی که تاریخ شروع و تاریخ پایان باید در قرارداد قید شود، قرارداد فاقد ارزش قانونی خواهد بود.

مطابق با قانون، موجر و مستاجر باید دارای سن قانونی و سلامت عقلی برای امضای قرارداد باشند.

قرارداد باید کتبی و به امضای دو شاهد درآمده باشد. ضمن اینکه هر یک از طرفین چه مالک و چه مستاجر باید هر کدام یک نسخه از قرارداد را داشته باشند.

تا زمانی که موجر و مستاجر بر اساس امضای قرارداد متعهد به رعایت موارد ذکرشده در قرارداد باشند، قرارداد به قوت خود تا آخرین روز از تاریخ ذکرشده در اجاره‌نامه باقی است.

ثبت تمام جزئیات موردنظر

اگر جزئیات خاصی چون سلامت خانه و تجهیزات تحویل داده شده به مستاجر، دریافت چک در ازای اجاره بهای هر ماه، دریافت خسارت در صورت خرابی خانه یا تجهیزات آن، مشترک بودن قبوض، محل پارکینگ و انباری و... برای‌تان اهمیت دارد، حتما آنها را هنگام اجاره آپارتمان یا اجاره خانه قید کنید تا در آینده با مستاجر خود دچار مشکل نشوید.

مشخص کردن هزینه تعمیرات

یکی از مواردی که هنگام اجاره خانه یا اجاره آپارتمان باید کاملا شفاف درباره آن صحبت شود، مشخص کردن هزینه تعمیرات احتمالی و هزینه‌های عمومی است. این مورد جزو موارد مناقشه میان مستاجران و موجران است که بارها دیده شده کار به جاهای باریک می‌رسد.

بهتر است همان ابتدا مشخص کنید که در صورت بروز مشکلات کلی و نیاز به تعمیرات اساسی یا در مورد هزینه‌های مصرفی و تعمیرات جزئی، پرداخت هزینه‌ها با چه کسی است. ضمن اینکه برخی از موارد نیز جزو هزینه‌های عمومی ساختمان است که باید همان ابتدا مشخص شود این هزینه‌ها نیز برعهده چه کسی است.

خانه و آپارتمان را آماده کنید

یکی از مهمترین کارهایی که هر موجری باید پیش از اجاره خانه یا اجاره آپارتمان انجام دهد این است که خانه را آماده و بدون مشکل تحویل مستاجر دهد. متاسفانه برخی از صاحبخانه‌ها به ملک خود صرفا به عنوان یک منبع درآمد نگاه می‌کنند و هر سالی بدون انجام هزینه‌های ضروری آن را اجاره می‌دهند. این موضوع تنها باعث اذیت شدن مستاجر می‌شود، بلکه در مرحله اول سبب مزاحمت برای مالک خواهد شد.

چرا که با بروز هر مشکلی مستاجر مجبور است با او تماس بگیرد تا صاحبخانه در جریان مشکل قرار گرفته و آن را برطرف کند. ضمن اینکه هر چه خانه مشکل کمتر و ظاهر بهتری داشته باشد، با قیمت بالاتری اجاره می‌رود.

سخن پایانی

این روزها که اجاره‌نشینی نسبت به گذشته افزایش داشته است و با بالا رفتن قیمت خانه و قیمت آپارتمان در تهران و دیگر شهرهای کشور شاهد ادامه روند مستاجری بسیاری از مردم هستیم، لازم است تا مستاجران و موجران نکاتی را در نظر داشته باشند تا بتوانند با کمترین مشکل مدت زمان اجاره را پشت سر بگذارند.

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای خانه آبی | خرید ، فروش ، رهن در صدرا شیراز محفوظ می باشد
طراحی و توسعه : رنگین کمان